- För patienter
- Befintlig sida: Lättläst information om registrering
Lättläst information om registrering i Bättre Beroendevård
Vi samlar fakta om många patienter. Då kan vi göra vården bättre.
Personalen på många vårdenheter samlar in uppgifter om patienter med beroende.
Vi samlar uppgifterna i ett register som heter Bättre Beroendevård.
Uppgifterna handlar om hur patienterna mår och vilken hjälp de får.
Vi kan jämföra vården på olika enheter.
Vi kan jämföra olika behandlingar och se vilka som är bäst.
Vi vill att alla patienter ska få de bästa behandlingarna.
Vi vill att alla patienter ska få hjälp snabbt.
Vi vill samla uppgifter om dig
Det är bra om det finns fakta om många patienter i registret.
Då kan vi vara mer säkra på att det vi kommer fram till är rätt.
Vi vill gärna samla uppgifter om din vård i registret.
Det förändrar inte den vård du får.
Men uppgifterna bidrar till att vården kan bli bättre i framtiden.
Det har många patienter stor nytta av.
Det är frivilligt att vara med i registret.
Om du inte vill vara med ska du säga till personalen.
Vi måste följa lagarna
När vi samlar in uppgifter till registret måste vi följa lagarna.
Lagarna heter dataskyddsförordningen och patientdatalagen.
Vi får samla uppgifter till registret för att det är bra för sjukvården och samhället.
Detta har vi uppgifterna till
- Vi tar reda på vad vi behöver göra bättre.
- Statistik. Till exempel kan vi se hur många patienter som blev hjälpta av en behandling.
- Forskning.
Uppgifterna om dig är hemliga
Det finns lagar som säger att uppgifterna i registret är hemliga.
Bara personer som har tillstånd får se dem.
De som ger dig vård får se dem, till exempel sjuksköterskor och läkare.
Vissa personer som arbetar med registret kan också få se dem.
När man gör statistik lägger man ihop uppgifter om många patienter.
Det går inte att se vilka människor statistiken handlar om.
När uppgifter i registret inte längre behövs tas de bort.
Vi förvarar uppgifterna säkert
Vi skyddar uppgifterna så att inte obehöriga kan komma åt dem.
Vi använder flera tekniska sätt att skydda uppgifterna.
Dina rättigheter
- Du har rätt att säga nej till att uppgifter om dig samlas in till registret.
- Om du vill att någon uppgift tas bort, så tar vi bort den.
- Du har rätt att få veta vad som står om dig i registret.
- Om något som står om dig är fel kan du få det rättat.
- Om någon uppgift om dig fattas kan vi lägga till den.
- Du har rätt att få veta vilka sjuksköterskor och läkare som har kunnat läsa uppgifter om dig.
- Om de som har hand om uppgifterna bryter mot lagarna kan du klaga på det. Då ska felen rättas.
- I vissa fall kan du få skadestånd, alltså pengar som ersättning.
Så får du veta mer
Här kan du läsa mer om registreringen i Bättre Beroendevård
Vill du prata med någon om Bättre Beroendevård?
Du kan skriva brev eller ringa eller maila.
Skicka brev till:
Bättre Beroendevård
Beroendecentrum Stockholm
Tantogatan 8
118 67 Stockholm
Du kan också mejla oss: battre.beroendevard.slso@regionstockholm.se
Den som ansvarar för att vi följer lagen är Styrelsen för Stockholms läns sjukvårdsområde.
Där finns personer som kallas dataskyddsombud.
Dataskyddsombuden ser till att lagen följs.
Vill du kontakta ett dataskyddsombud?
Maila till: gdpr.slso@regionstockholm.se